Beter Leven Week 2016
Maandag 24 oktober gaat voor de 4e keer de Beter Leven campagneweek van start. Met de week wil de Dierenbescherming de naamsbekendheid van het dierenwelzijnslabel vergroten én mensen stimuleren om in de supermarkt te kiezen voor diervriendelijker producten.


Wat merk je van de Beter Leven week?
Het keurmerk wordt deze week onder de aandacht gebracht met radiospotjes op een tiental landelijke radiozenders en met abri’s in winkelcentra door het hele land. Daarnaast zijn we ook online zichtbaar en met advertorials in tijdschriften.
Beter Leven in de winkel
We doen het niet alleen. Aan de Beter Leven week werken ook de grote supermarktketens, voedselproducenten en foodservicebedrijven mee. Zij maken deze week extra promotie in de vorm van aanbiedingen in de supermarktfolders, zichtbaarheid in de winkel, win-acties op Facebook en met radio- of tv-commercials. De volgende supermarkten en bedrijven besteden deze week extra aandacht aan het keurmerk.
In alfabetische volgorde: Albert Heijn, Aldi, COOP, Dekamarkt, Dirk, Emté, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus, Sodexho (bedrijfsrestaurants), Struik en Wild Bean Café (tankstations BP).
Wat kun jij doen?
Als je vlees, kip of eieren eet, let deze week dan extra op de Beter Leven aanbiedingen in de supermarkt. En wil je nog diervriendelijker bezig zijn? Eet dan minder vlees en maak eens vaker een vegetarische maaltijd klaar. We blijven tenslotte de Dierenbescherming.

De abri die je tijdens de Beter Leven week kunt tegenkomen in winkelcentra
Waarom een Beter Leven week?
De Dierenbescherming heeft 4 jaar geleden de Beter Leven week in het leven geroepen om meer bekendheid te geven aan dit dierenwelzijnskeurmerk en om mensen te stimuleren te kiezen voor vlees en eieren afkomstig van dieren die onder betere omstandigheden worden gehouden dan in de gangbare vee-industrie.
Want hoe groter de bekendheid van het keurmerk en hoe beter de beschikbaarheid in de winkel, hoe logischer het wordt dat vlees afkomstig van dieren die onder betere omstandigheden zijn gehouden, de nieuwe norm wordt. Uiteraard ten koste van regulier industrie-vlees.
Explosieve groei
Het gaat goed met het keurmerk. De bekendheid van het keurmerk is sinds 2014 flink gestegen en het aanbod in de supermarkten is nog harder gegroeid. Er zijn inmiddels bijna 4000 producten met een Beter Leven keurmerk en het aantal dieren dat een Beter Leven heeft gehad is dit jaar met 27% gestegen. Het gaat dan om 26 miljoen dieren dit jaar, een stijging van 5,5 miljoen ten opzichte van 2015. En een beter leven voor steeds meer dieren, daar is het de Dierenbescherming uiteindelijk om te doen.
Topkeurmerk
Een extra opsteker is het predikaat ‘topkeurmerk’, dat afgelopen week werd toegekend aan het Beter Leven keurmerk. Milieucentraal beoordeelde in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken
90 voedselkeurmerken op duurzaamheid, transparantie en betrouwbaarheid. Het Beter Leven keurmerk met 2 en 3 sterren hoort tot de beste 11 keurmerken.