Gemeenschappelijke belangen

Donderdag organiseerden we voor de derde keer een bijeenkomst voor partijen die zijn aangesloten bij ons Beter Leven keurmerk. Grote ketens zoals supermarkten en cateraars waren daarbij aanwezig, maar ook bijvoorbeeld boeren. Als ik op een verjaardagfeestje vertel met wie ik zo’n middag heb doorgebracht, zie ik negen van de tien keer fronsende wenkbrauwen. De boeren die er waren zal het niet anders vergaan: ‘Wát
Dierenbescherming

Door: Dierenbescherming Directie

Gemeenschappelijke belangen

Laten we eerlijk zijn: de aanwezigen van donderdagmiddag hebben verschillende belangen bij het Beter Leven keurmerk. De Dierenbescherming zou het liefst geen vlees meer zien in de winkels en bedrijfskantines. Maar we begrijpen ook dat dat in de huidige maatschappij niet realistisch is. Waar vraag is, zullen tenslotte aanbieders opstaan. Om die reden pleiten we voor een gezamenlijke focus op publieksvoorlichting, zodat we met z’n allen de consument over de streep kunnen trekken om diervriendelijke(r) keuzes te maken. Zolang het nog niet zover is, vinden we het belangrijk dat er ook aanbieders zijn die - uitgedrukt in meer of minder sterren - rekening houden met dierenwelzijn. Waarbij tijdens de bijeenkomst het belang van zichtbaarheid van het keurmerk door alle aanwezige partijen werd benadrukt.

Gemeenschappelijkheden

Het enige waar wij ons als Dierenbescherming hard voor maken als het gaat om het Beter Leven keurmerk, is de verbetering van dierenwelzijn. Terwijl voor andere aanwezigen juist het marktaandeel of het aanboren van een zogeheten nichemarkt meeweegt. In dat opzicht liggen we mijlenver uit elkaar, en toch merk je tijdens zo’n bijeenkomst dat je ook gemeenschappelijkheden hebt. En dat de kracht van de ander jou weer kan helpen om doelen te bereiken. Eén van de zaken die we delen, is het feit dat we ‘frontrunners’ zijn, zo leerde de voordracht van Rogier van Kralingen ons. Hij deed onderzoek naar wat succesvolle merken met elkaar gemeen hebben: ze innoveren, creëren hun eigen meerwaarde, hebben voeling met de ontwikkelingen in de maatschappij en verbeteren hun marktbewerking continu. Dit is wat de Dierenbescherming doet met haar Beter Leven keurmerk én wat de producenten en aanbieders beogen met hun producten.

Jumbo en AH omarmen Beter Leven

Ook inspirerend was de afsluiting van het programma: een paneldiscussie met een aantal aanwezigen, die nog maar eens duidelijk maakte hoe verschillende partijen de ontwikkelingen in de maatschappij zien, wat de rol is van hun eigen producten en die van het Beter Leven keurmerk. Zo liet Albert Heijn weten dat de omzet van producten met het Beter Leven keurmerk blijft stijgen en zei Jumbo het BLk-systeem ten volle te omarmen. Beide supermarktketens gaven verder te kennen dat het Varken van Morgen - waarmee invulling wordt gegeven aan de afspraken die zijn gemaakt om varkensvlees te verduurzamen – één BLk-ster op de verpakking heeft en houdt. Kijk, dat is nou nieuws waar we blij van worden!

Dierenwelzijn en milieu

Er speelt momenteel sowieso veel rond het Beter Leven keurmerk. Zo worden er verkennende gesprekken gevoerd met de organisatie Natuur & Milieu over de combinatie dierenwelzijn en milieu, worden de mogelijkheden van ons keurmerk op zuivel onderzocht én komt er binnenkort een inspraakronde onder de partners over de criteria van het Beter Leven keurmerk. En last but not least zijn er gesprekken gaande met een aantal Europese landen om de criteria voor één ster van het BLk internationaal uit te rollen.

Wat ik verder uit de middag heb meegenomen? Dat je met soms schijnbaar tegenovergestelde belangen tóch de gehoopte resultaten kunt boeken. En dat het zéker niet blijft bij de 35 miljoen dieren die we op dit moment met ons keurmerk een beter leven hebben gegeven.

Frank Dales
Algemeen Directeur