Lidl stapt geheel over op Beter Leven keurmerk

Lidl gaat als eerste supermarkt gefaseerd over naar een vleesassortiment met minimaal één ster van het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Lidl slaat diverse tussenstappen over en gaat niet alleen met kip, maar met haar totale vleesassortiment over op minimaal 1 ster Beter Leven. Hiermee biedt LIDL haar klanten uiteindelijk een 100% diervriendelijker vleesassortiment.

Frank Dales, Algemeen directeur van de Dierenbescherming: “Wij hebben veel waardering voor Lidl. Met deze stap laat Lidl als eerste landelijke supermarkt zien dat zij haar verantwoordelijkheid serieus neemt en hier concreet naar handelt. Fantastisch dat Lidl deze stap zet en transparante beloftes doet over het volledige vleesassortiment, ik hoop dat de andere supermarkten volgen. Zo komen we weer een stap dichterbij ons doel: betere leefomstandigheden voor alle dieren.”

Volledig duurzaam assortiment

In 2011 startte Lidl in Nederland met de verkoop van vleesproducten met het Beter Leven keurmerk. Dit assortiment is de afgelopen jaren steeds verder uitgebreid, met als uiteindelijke doel een volledig duurzaam en diervriendelijker assortiment voorzien van het Beter Leven keurmerk. Het volledige vaste assortiment varkensvlees heeft sinds juni 2015 het 1 ster Beter Leven keurmerk. Daarnaast is Lidl sinds 2011 met de verse magere, halfvolle en volle melk en met karnemelk (sinds 2013) overgestapt op Weidemelk.

Plofkipvrij

Voor kip geldt dat Lidl dit jaar nog plofkipvrij is en dat gemiddeld 30% van het kipassortiment voorzien is van het Beter Leven keurmerk. Dit percentage zal oplopen tot 75% in 2018. In dat jaar zal Lidl ook de uitspraak kunnen doen wanneer zij volledig over zal zijn naar Beter Leven. Lidl berekent de kosten van deze gefaseerde overgang niet door aan de klant, maar investeert samen met haar leveranciers en partners in deze stap.

Over het Beter Leven keurmerk

Het Beter Leven keurmerk is in 2007 geïntroduceerd door de Dierenbescherming en heeft inmiddels ruim 50 miljoen dieren een beter leven gegeven dan in de vee-industrie gebruikelijk is. Met dit sterrensysteem, hoe meer sterren hoe diervriendelijker, wordt het makkelijker voor de klant om een bewuste keuze te maken.