Omzet kip met Beter Leven keurmerk groeit explosief

Het aantal sterren op de verpakking van vlees met het Beter Leven Keurmerk geeft het niveau van welzijn aan dat een dier tijdens het leven heeft ervaren. Consumenten zien het belang van dierenwelzijn steeds vaker in en kiezen daarom bewust voor betere kip. Dat bewijzen ook de cijfers van onderzoeksbureau SymphonyIRI Group, die laten zien dat de omzet van kippenvlees met het Beter Leven keurmerk in de laatste drie maanden van 2012 maar liefst 86 procent hoger lag dan in hetzelfde kwartaal het jaar daarvoor.
Marktaandeel gestegen
Uit het onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van Wakker Dier, blijkt bovendien dat het marktaandeel kippenvlees met het dierenwelzijnkeurmerk in het laatste kwartaal van vorig jaar op 11 procent lag, tegenover 6,6 procent in 2011. De verwachting is dat de cijfers in 2013 nog harder zullen stijgen, omdat steeds meer supermarkten kip met een Beter Leven ster opnemen in hun assortiment.
Uitbannen plofkip
De Dierenbescherming stevent daarmee af op de verwezenlijking van een belangrijk doel van het kenmerk: uitbanning van de plofkip, het extreem snelgroeiende dier dat door overgewicht soms nauwelijks kan lopen en vaak lijdt aan pootontstekingen en borstblaren. Kippen met een ster van het Beter Leven keurmerk groeien langzamer, hebben meer ruimte met overdekte inloop en krijgen nauwelijks antibiotica.