Omzet producten Beter Leven keurmerk met 47% gestegen

In minder dan drie jaar tijd zijn de consumentenuitgaven aan duurzaam voedsel verdubbeld. Producten met het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming waren goed voor 19,3% van de duurzame aankopen. “De samenleving laat hiermee zien dat duurzame voeding steeds belangrijker wordt,” reageert staatssecretaris Sharon Dijksma.

Omzet producten Beter Leven keurmerk met 47% gestegen

De populariteit van duurzame voedingswaren blijft stijgen, zo blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2012, die de staatssecretaris naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De monitor is samengesteld door onderzoeksinstituut LEI in Wageningen op basis van kassa- en marktgegevens.

Stijging duurzame producten

Uit de gegevens wordt duidelijk dat van alle verkochte voeding vorig jaar 5,5% duurzaam was. In 2011 was dat nog 4,4%. Onder duurzaam voedsel vallen producten die dier- of milieuvriendelijk of biologisch zijn geproduceerd.

47% groei Beter Leven

Onderzoekers hebben ook gekeken naar de keurmerken, die allemaal een groei lieten zien. De omzet van het keurmerk ‘biologisch’ steeg met 14,3%, het Beter Leven keurmerk was goed voor een toename van 47% en producten die onder het label ‘UTZ Certified’ (duurzame landbouw) vallen, groeiden met 25,5%.