GGD-medewerker vraagt om hulp
De Dierenbescherming krijgt regelmatig hulpvragen binnen over huisdieren die niet op de juiste manier worden behandeld, vaak omdat de eigenaar kampt met sociale of maatschappelijke problemen. Sociale hulpverleners komen bij mensen thuis en signaleren vaak als eerste zorgwekkende thuissituaties. Onze coördinatoren preventie en eventueel dier-sociaal medewerkers schieten te hulp om de omstandigheden voor zowel dier als baas te verbeteren. Onderstaande case beschrijft een hulpvraag die we kregen van een medewerker van de GGD.
Geluidsoverlast
Een GGD-medewerker bezocht een zwakbegaafde dame in een mogelijk vervuilde woning. De dame had vier kleine hondjes. Er was ook contact geweest met de woningbouwvereniging omdat er klachten binnenkwamen over geluidsoverlast (het geblaf van de honden). De woningbouwvereniging droeg de dame op om de overlast te beperken door stroomhalsbanden voor de honden aan te schaffen (helaas zijn deze halsbanden momenteel nog niet verboden). De GGD-medewerker nam contact op met de Dierenbescherming, omdat zij graag een diervriendelijke oplossing wilde.