Hulpverlener vraagt om hulp

Dagelijks komen veel zorgprofessionals van bijvoorbeeld sociale wijk- en buurtteams, GGD, GGZ, de Kinderbescherming en Thuiszorg 'achter de voordeur' bij mensen die hulp nodig hebben. Door tijdig te signaleren wat er beter kan, kunnen zij voorkomen dat een thuissituatie uit de hand loopt, óók voor dieren.

Sociale hulpverleners, maar ook dierenbezitters zelf, doen in dat kader steeds vaker beroep op de Dierenbescherming. Zo nam een hulpverlener contact met ons op via Helpdesk Hulpverleners.

Onbehandelde katten

De hulpverlener begeleidde een cliënt met een zeer laag IQ, die moeilijk kon communiceren en snel boos werd. De cliënt had twee ongesteriliseerde poezen en een ongecastreerde kater die alledrie buiten kwamen. Er was al eens een nestje geweest. Deze kittens waren via een briefje in de supermarkt voor 20 euro per stuk verkocht. Nu was een van de poezen onlangs opnieuw bevallen.

Verder kregen de katten geen medische zorg, zoals antivlooienbehandelingen, ontwormingspillen of intentingen. Ook waren de katten niet gechipt. De hulpverlener moest voorzichtig te werk gaan om deze situatie te verbeteren, want de cliënt had een groot aantal voorgangers de deur al gewezen.

Castratie en sterilisatie

Samen met de hulpverlener en de cliënt startten we een hulptraject. De hulpverlener nam contact op met de bewindvoerder van de cliënt om akkoord te krijgen voor het maken van kosten voor het steriliseren van de twee poezen en het castreren van de kater. De kater en één van de poezen zijn inmiddels gecastreerd en gesteriliseerd. De andere poes wordt later nog behandeld. Als haar kittens groot genoeg zijn, worden ze via één van onze Dierenbeschermingsasielen herplaatst. Ten slotte ondertekende de cliënt een hulpverklaring met de belofte de komende twee jaar geen nieuwe huisdieren in huis te nemen.

TNR bij zorgboerderij

Na dit geslaagde traject, stelde de hulpverlener direct een nieuwe hulpvraag. Bij een zorgboerderij waar zij geregeld kwam, leefden meerdere verwilderde katten die niet allemaal gesteriliseerd of gecastreerd waren, waardoor er steeds nieuwe nestjes ontstonden. We brachten de hulpverlener in contact met de Werkgroep Zwerfkatten die TNR uitvoert (Trap, Neuter, Return). Zo zijn alle katten geholpen en komen er geen nieuwe nestjes meer.

144 Red een dier

Is er een acute situatie of loop je tegen een strafbaar feit aan? Bel dan direct het landelijk meldnummer voor dieren in nood: 144. Dit nummer is 24 uur per dag bereikbaar.