"We eisen een knuffelverbod!"

Elly von Jessen Door Elly von Jessen Sr. Beleidsmedewerker 21 april 2017

Zelden zoveel reacties gezien als op de aankondiging van Happy Konijn: mooi! De cartoon in de Metro illustreert de one-liner van de koppen die de pers eraan gaf: het huiskonijn is doodongelukkig.  En er is al een Q-musical Zielig Konijn. We overwegen nu dan ook om naast de Partij voor de Dieren een aparte vakbond voor gezelschapsdieren op te richten, zodat huisdieren meer hun eigen stem kunnen laten horen. Met spandoeken als “Ik wil een maatje”, “Ik wil vaker wandelen”,  “Ik heb recht op een gezond lichaam zonder rare fratsen”, of “We eisen een knuffelverbod!”. 

 

In de Metro van 20 april...."Dan ben je al volop in het nieuws, pakt de krant in de trein en dan zie je dit...."


Alle gekheid op een stokje… Waar Happy Konijn over gaat is om te laten zien dat bij het houden van een huisdier dat dier voorop moet staan. Wat heeft een konijn, parkiet, of kat nu écht nodig? Hoe zorg je ervoor dat een dier dier kan zijn en dat je jezelf de goede vragen stelt als je overweegt aan dieren te beginnen. Met het willen hebben van huisdieren is niks mis, maar het is geen kinderspel om goed voor ze te zijn. Eerlijk is eerlijk: bijna geen enkel huisdier heeft ons nodig als gezelschap; wij hen wel, zoveel is duidelijk.

Juiste match

Als je er dan toch voor gaat is het een kwestie van de juiste match zoeken tussen het profiel van de eigenaar en het profiel van het dier, net als bij dating sites. Daarbij zijn tips, informatie en adviezen meer dan welkom. Het project Happy Konijn wil duidelijk maken dat de dierenspeciaalzaak, of het tuincentrum daar een meer prominente positie in kan nemen. Zij zijn vaak een eerste ingang voor de diereigenaar in spé en kunnen die in een 1-op-1 contact bereiken. Schriftelijke informatie is er genoeg, maar dat is niet hetzelfde als een gesprek op gang brengen over de aanschaf van dieren en wat ze nodig hebben aan voer, huisvesting en andere spulletjes.

'Happy Konijnen' in MiddelburgGroenRijk in Middelburg doet voorbeeldig mee met het project!

Om dat goed te doen zullen winkeliers zelf ook steeds moeten bijleren, want het moet wel de juiste informatie zijn die blijft hangen bij de klant. Dibevo biedt daarvoor allerhande trainingen. In dit prille project gaat het erom te laten zien hoe een goede boodschap en gezond ondernemen hand in hand kunnen gaan. Met dit keer de klant als proefkonijn. Ik draag deze blog op aan Nijntje, Bugs Bunny, Broer Konijn, Flappie en Stampertje: let them be happy!