Beter Leven week in teken van meer ruimte voor dieren

25 oktober 2021

Meer dan de helft van de Nederlanders (62%) vindt dat het verboden moet worden dat dieren in de veehouderij minder ruimte krijgen dan nodig is voor een goed dierenwelzijn. Maar opvallend is ook dat uit ditzelfde recente onderzoek van Motivaction in opdracht van de Dierenbescherming blijkt, dat een grote groep mensen (35%) desgevraagd niet weet dat dieren op veel veehouderijbedrijven eigenlijk minder ruimte krijgen dan ze nodig hebben. Tenminste, volgens de Dierenbescherming, die zich hierbij baseert op wetenschappelijk onderzoek.

Goede voorlichting blijft dus nodig, vindt de Dierenbescherming, die deze week start met een nieuwe bewustwordingscampagne in de jaarlijkse ‘Beter Leven week’ van 25 t/m 31 oktober. De meeste supermarkten haken in op de campagne door aandacht te vragen voor diervriendelijker geproduceerde producten, zoals die van het Beter Leven keurmerk. Het centrale thema dit keer: ruimte. Mensen kunnen immers met hun boodschappenkarretje beslissen of dieren meer oppervlakte om te leven krijgen, zo redeneert de Dierenbescherming. Bij het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming biedt drie sterren op een product de zekerheid dat dieren optimaal de ruimte krijgen om zich zo natuurlijk mogelijk te gedragen.

Politieke kopzorgen

Dat is ook in Den Haag een actueel thema; een onlangs aangenomen amendement zorgt momenteel voor politieke kopzorgen. Beide Kamers hebben voor de zomer namelijk een voorgestelde wijziging van de Wet dieren aangenomen die het natuurlijk gedrag van dieren vanaf 2023 leidend moet laten zijn in de veehouderij. Dat betekent nogal wat, voorspelt de Dierenbescherming. Minister Schouten van Landbouw erkent dat het wijzigingsvoorstel inmiddels onderdeel uitmaakt van de wet, maar weet niet precies hoe er uitvoering aan te geven. Binnenkort gaat zij de Kamer nader informeren over de stand van zaken na onder meer een juridische analyse die momenteel plaatsvindt. 

Ruimte is te koop

Consumenten die dieren meer ruimte gunnen, hoeven natuurlijk niet te wachten tot de wettelijke normen aangescherpt zijn. In de Beter Leven week van 25 t/m 31 oktober maakt de Dierenbescherming via tal van uitingen in de media duidelijk dat ruimte simpelweg te koop is. Door te letten op de sterren van het Beter Leven keurmerk. Hoe meer sterren hoe diervriendelijker. De nadruk in de campagne ligt op vooral op de leefruimte die de dieren die onder drie sterren leven krijgen ten opzichte van hun soortgenoten zonder keurmerk. Daar is volgens de Dierenbescherming bewust voor gekozen: bij varkens en kippen is of wordt één ster van het Beter Leven keurmerk al de norm. Dit voorjaar kondigden alle supermarkten aan over te zullen stappen op kip met minimaal één ster van het Beter Leven keurmerk.

Groot contrast bij drie sterren

Bovendien maakt de campagne duidelijk dat het contrast bij drie sterren ten opzichte van wat de wet minimaal op het gebied van leefruimte voorschrijft, het grootst is. Zo wordt uit bijvoorbeeld radiocommercials voor de luisteraar bijna visueel duidelijk dat in zijn ‘gemiddelde’ auto ‘normaal gesproken’ wel 60 legkippen worden gepropt, terwijl dat er twee zijn als ze onder drie sterren leven. “Want ze mogen naar buiten, om zich kiplekker te voelen”, vertelt deejay en TV-presentatrice Marieke Elsinga, die de spotjes voor de Dierenbescherming heeft ingesproken.

In andere versies op hetzelfde thema gaat het om een varken dat ‘regulier’ leeft op de grootte van een gemiddelde flatscreen-TV en het beeld uitwandelt als ‘ie drie sterren heeft. Marieke wendt zich ook tot de grote groep mensen die nog steeds thuiswerkt met de vraag hoeveel vleesrunderen er ‘normaal’ in hun studeerkamer zouden kunnen worden gestald. Dat het maar liefst drie van deze enorme dieren zijn zal menigeen verbazen en dat het er maar eentje is, die bovendien lekker dik in het stro staat bij drie sterren ook, verwacht de Dierenbescherming.