Dierenbeleid beïnvloeden

Wij lobbyen om dierenwelzijn te verankeren in de wet. Door goede kaders, voorkom je immers dierenleed in bijvoorbeeld de vee-industrie en bij dierproeven. We lobbyen op landelijk niveau, maar ook in Europa, bij de provincies en gemeenten.

istock

Lobbywerkzaamheden

iStock

Naast de directe hulp aan dieren, lobbyen we ook om dierenwelzijn te verankeren in de wet. Door goede kaders, voorkom je immers dierenleed in bijvoorbeeld de vee-industrie en bij dierproeven. We lobbyen op landelijk niveau, maar ook in Europa, bij de provincies en gemeenten.

De Dierenbescherming werkt aan diervriendelijker wet - en regelgeving en zet zich bij de Eerste en Tweede Kamer en met koepelorganisatie Eurogroup for Animals bij het Europees Parlement en de Europese Commissie in voor de bescherming van dieren.

Via onze regio’s richten we ons evenzogoed op verbetering van regels en beleid op provinciaal en gemeentelijk niveau. We werken per dossier met andere organisaties als we samen sterker zijn dan alleen.

Lobbywerkzaamheden

  • EU en handelsverdragen

    Als onderdeel van het ‘Trade & Animal Welfare Programme’ van onze koepelorganisatie Eurogroup for Animals hebben we ons met succes ingezet om dierenwelzijn hoger op de Brexitagenda te krijgen. Ook schreven we minister Kaag van Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking een brief waarin we betoogden waarom ons land het conceptakkoord met Mercosur (groep van Zuid-Amerikaanse landen) niet moet goedkeuren. Dit handelsverdrag roept veel weerstand op vanwege effecten op dieren, milieu en klimaat. Denk aan grootschalige productie van soja en kappen en platbranden van regenwoud. Inmiddels is het verdrag wat op de lange baan geschoven. Een aantal landen, waaronder Nederland, heeft aangegeven dat het echt anders moet voordat het goedgekeurd kan worden.

  • Evaluatie van de ‘Wet dieren’

    In 2020 is in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit ook de evaluatie van de ‘Wet dieren’ (2013) uitgevoerd; met afstand de belangrijkste Nederlandse wetgeving als het gaat om gezelschaps-, hobby- en landbouwdieren. De Dierenbescherming is op meerdere momenten betrokken geweest bij de evaluatie, waarbij we véél en belangrijke verbeterpunten hebben benoemd. Want het kan en moét beter. Deze kritiek werd breder gedeeld, en is duidelijk terug te lezen in het eindrapport. Bijvoorbeeld het niet altijd verklaarbare verschil in beschermingsniveau tussen dieren, het werken met ‘open normen’ (lees: weinig concreet, moeilijk handhaafbaar) en vaak is het onduidelijk of en hoe het belang van dieren volwaardig wordt meegewogen. Na de verkiezingen bespreekt de Tweede Kamer de evaluatie met de minister van LNV. Wij blijven ons er natuurlijk voor inzetten dat daadwerkelijk werk wordt gemaakt van verbeteringen in de wettelijke bescherming van gehouden dieren.

  • Tweede Kamerverkiezingen

    In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in 2021 leverden wij drie ‘one-pagers’ met onze speerpunten: het ‘Deltaplan Veehouderij’, de wettelijke plicht om katten te chippen – en daarmee de zwerfkattenproblematiek aan te pakken – én het afschaffen van de zogeheten ‘wildlijst’ die jagen voor het plezier nog steeds mogelijk maakt. Ook maakten we een ‘Prinsjesdagpamflet’, waarin we lieten zien dat aan tenminste drie belangrijke beloften de afgelopen vier jaar geen uitvoering is gegeven; de invoering van het houdverbod, aanpak van slachthuisproblematiek en de invoering van een positieflijst van – om te beginnen – zoogdieren die mogen worden gehouden als huisdier. Deze aanpak bleek te werken. Zo’n beetje kamerbreed spraken Tweede Kamerleden hun ongenoegen uit over het uitblijven van voortgang op het onderwerp dierenwelzijn. Er is wat dat betreft duidelijk hernieuwde energie gegenereerd om meer aandacht te besteden aan dierenwelzijn in de Tweede Kamer

  • Houdverbod in aantocht?

    De Dierenbescherming heeft er jaren voor geknokt, vaak aandacht voor gevraagd, zelfs enquêtes georganiseerd om de politiek te overtuigen dat er brede steun is voor een zelfstandig houdverbod voor dierenmishandelaars. Als dit wetsvoorstel straks echt wet is, biedt het niet alleen een rechter de mogelijkheid om dierenmishandelaars strenger te straffen en dierenleed te voorkomen, maar geeft de overheid ook een duidelijk signaal af dat zij mishandeling en verwaarlozing van dieren onacceptabel vindt. Een voorstel werd in het najaar van 2018 via internet opengesteld voor een publieksconsultatie, maar daarna bleef het oorverdovend stil. Mede dankzij de oproep in het ‘Prinsjesdagpamflet’ is het wetsvoorstel inmiddels eindelijk weer boven tafel, en voor advies doorgestuurd aan de Raad van State. Dat is nu de eerstvolgende stap in het wetgevingsproces. Naar verwachting gaat het dan in 2021 naar de Tweede Kamer voor verdere behandeling en vaststelling.

Wat wij doen voor: