Positief: nieuw schip verdooft vis aan boord

1 november 2019

Bij de Dierenbescherming gaat vandaag de vlag uit: met het officieel in de vaart nemen van het visserijschip ‘Spes Nova’ in de haven van Scheveningen, wordt een mijlpaal geslagen in de strijd voor meer vissenwelzijn. De Urker Kotter is niet alleen duurzaam op het gebied van energiegebruik en wijze van vissen, maar ook vele malen ‘visvriendelijker’ dan gebruikelijk. Voor het verwerken van de gevangen dieren, worden ze aan boord onmiddellijk verdoofd.

Op de UK 205 “Spes Nova”, zoals het 32 meter lange en 9,60 meter brede, revolutionaire schip volledig heet, wordt de aan boord gebrachte vis, voornamelijk schol, elektrisch bedwelmd. Dat gebeurt door de vissen op een negatief geladen metalen lopende band te plaatsen, waarna de dieren buiten bewustzijn raken op het moment dat ze de positief geladen ‘klepels’ raken die boven de band zijn bevestigd. Van de verdere verwerking merken de dieren dan niets. Vissen worden anders levend en wel van hun ingewanden ontdaan en gevild.

Het 'visvriendelijkere' en duurzame schip 'Spes Nova' wordt op vrijdag 1 november gedoopt.

Aandacht voor vissenleed

Daags voor de officiële doopplechtigheid sprak de NOS al met Louwe de Boer, directeur van de Ekofish Group die het schip in de vaart neemt en programmamanager Femmie Smit van de Dierenbescherming. Laatst genoemde heeft vissenwelzijn in haar pakket en is al jaren betrokken bij de strijd om meer aandacht voor vissenleed. Volgens haar is het schip uniek: “Het bedrijf achter de Spes Nova had al de PD147 in gebruik waarop de vissen elektrisch werden bedwelmd, maar dat was een prototype. Alle opgedane kennis is nu verwerkt in dit ultramoderne schip”.

Onze programmamanager Femmie Smit legt uit waarom dit schip zoveel onnodig vissenleed voorkomt.
Femmie legt uit dat de overheid ook het nodige onderzoeksgeld heeft bijgedragen, maar heeft vooral lof voor het bedrijf Ekofish. “Zij zijn nu echt koploper op dit gebied.” Of het voorbeeld snel navolging gaat krijgen is afwachten. Het schip heeft ruim 7 miljoen euro gekost, maar Ekofish verwacht ook efficiënter te kunnen werken. Door besparing op brandstof, maar ook doordat de vis door een nieuw verwerkingsprocedé langer vers blijft, waardoor weer minder door de winkels hoeft te worden weggegooid, wordt relatief snel geld terugverdiend. “Hopelijk is deze vissersboot voor velen een lichtend voorbeeld”, stelt Femmie. De vis is vooralsnog alleen als scholfilet onder de merknaam “Gijs” bij supermarkt Plus verkrijgbaar. Een deel van de vangst gaat naar Duitsland en Zwitserland.

Lange weg

Volgens Femmie Smit komen we van ver, en is er nog een lange weg te gaan als het gaat om vissenwelzijn. “Gelukkig is er steeds meer besef dat vissen wezens zijn met gevoel, die net als andere dieren die we bijvoorbeeld voor consumptie houden, met respect moeten worden behandeld. Ruim een kwart eeuw geleden begon de Dierenbescherming al met het pleiten voor verdoving voor de slacht. Er was aandacht voor de dodingsmethoden van paling en meerval. Voor aal geldt dat de dieren nu verplicht verdoofd moeten worden voor verwerking en meerval wordt in de aquacultuur praktisch altijd bedwelmd. Dat is een vooruitgang te noemen en vandaag dus die belangrijke stap in de visserij op zee”.