Als ik een dierenwinkel had...

De Dierenbescherming vindt het belangrijk dat ondernemers die dieren verkopen in hun winkel of tuincentrum daar goed over nadenken. Als ze ervoor kiezen dieren te hebben, moeten zij ook het goede voorbeeld geven aan hun klanten. Laat je in de winkel goede huisvesting zien en besteed je tijd en aandacht aan gesprekken met de klant over die dieren, dan zijn dat belangrijke momenten in het leven van een dier. Je helpt de klant betere keuzes te maken.
Elly von Jessen

Door: Elly von Jessen Programmamanager Diervriendelijk Ondernemen

Als ik een dierenwinkel had...

Zaterdag was ik bij een groot filiaal van een landelijke keten. Zij verkopen konijnen en kleine knaagdieren en steeds meer vissen. Het standaard knaagdiereiland van kleine glazen bakjes is hier vervangen door een moderne versie, die zeker beter is. In de grootste ren voor konijnen zaten 7 konijntjes. Dat zijn te veel dieren voor het ene kleine schuilhokje dat erin stond. Er staat een bordje “Houd ook bij ons 1,5 m afstand.” Daarnaast staat een bordje “Wij houden van aaien, maar niet van opgepakt worden.” Dat is dan ook wat meerdere kinderen die er rondliepen deden: over de rand van hok hangen en aaien maar.

Bij de vissen stond een heel mooi gevuld aquarium, waarin je goed kon zien wat er allemaal nodig is voor vissen om gezond te zijn en zich prettig en veilig te voelen. Daarachter stonden twee grote kale bakken, met wat vissen op voorraad. Dat vond ik een raar voorbeeld en erg jammer voor de vissen in de kale bak.

Om alle bakken en rennen lopen mensen, die helemaal niet bij de dieren hoeven te zijn. Rammelende karretjes, veel geluid en licht...

Dierenwinkel

Wat zou ik doen?

Als ik een dierenwinkel had en ik zou daar dieren verkopen, dan zou ik:

  • altijd zorgen voor een aparte afdeling, waar mensen (dus ook kinderen) niet zomaar in kunnen lopen;
  • indien mogelijk dieren rechtstreeks van een goede fokker of kweker halen voor die mensen;
  • alleen diersoorten verkopen waarvoor ik echt de ruimte had om ze goed te houden. Misschien niet per se helemaal zoals ze thuis zitten, maar het moet er wel op lijken;
  • tijd uittrekken voor het gesprek met de klant en daar een bijzonder moment van maken;
  • veel leuke en goede informatie neerzetten bij alle spullen voor dieren en duidelijk maken waarom die belangrijk zijn voor je dier;
  • ook het lef hebben om duidelijk te maken dat wij onze dieren vaak te veel verwennen of spullen kopen waar het dier niet zoveel aan heeft;
  • mensen op ideeën brengen hoe ze het nog beter kunnen doen voor hun dier.


Een dierenwinkel kan een groot verschil maken in het leven van een dier. Bijvoorbeeld met de juiste dierverblijven en goede voeding. Dat is nog steeds de gedachte achter Happy Konijn, een project van de Dierenbescherming en branche-organisatie Dibevo voor dierenwinkels. Al een tijdje geleden geïntroduceerd, maar de interesse ervoor bij de winkels blijft uit. Dat vind ik best gek, maar dat kan nog komen natuurlijk. Omdat het een goed concept is, werken we nu ook aan Happy Vis. We hopen op meer animo, want net als bij het knaagdiereiland kan de retail als het gaat om keuzes die ze maken voor in hun winkel, over het algemeen wel een nieuw jasje gebruiken.