Misstanden import kalvertransporten aangepakt!

Opnieuw een succes: nu bij de aanpak van de import van kalvertransporten. Nadat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) medio december al aankondigde de export van jonge kalveren te verbieden vanwege ongeschikte drinkwatersystemen, is gisteren én vandaag door inspecteurs opgetreden tegen overtredingen bij de import van kalveren.

Twee vrachtwagens zijn staande gehouden. Weer gaat het om de waterinstallaties, maar ook om het niet naleven van verplichte rusttijden. De Dierenbescherming voert sinds een maandactie tegen kalvertransporten vanwege het enorme dierenleed en de risico's op insleep van dierziekten.

Optreden tegen kalvertransport

De Dierenbescherming reageert zeer verheugd op het kordate optreden van de NVWA, dat duidelijk maakt dat de argumenten van de Dierenbescherming tegen de kalvertransporten niet zomaar uit de lucht komen vallen. De zeer jonge, zogeheten 'nuchtere' kalveren werden vervoerd in veewagens zonder deugdelijk drinkwatersysteem voor jonge dieren. Eén transportwagen was met 150 dieren onderweg van Duitsland naar Nederland, de andere met 190 kalveren was onderweg uit Tsjechië. Sinds 21 december heeft de NVWA al vijf keer opgetreden tegen dit soort transporten.


Kalveren kunnen niet drinken

"Nuchtere kalveren hebben nog een zuigreflex en kunnen daarom niet drinken uit de standaard drinkwatersystemen die op de meeste veewagens aanwezig zijn. Langeafstandstransport van nuchtere kalveren in een veewagen zonder drinkwatersysteem waaruit deze jonge dieren kunnen drinken is een overtreding van de Transportverordening (Verordening (EG) nr. 1/2005). Daarom treedt de NVWA hier tegen op", aldus de NVWA in een persverklaring van vandaag.

Exportverbod na overtredingen

De NVWA geeft sinds 21 december 2015 geen exportcertificaten meer af voor langeafstandstransporten van nuchtere kalveren als het drinkwatersysteem niet is aangepast voor jonge dieren. De vervoersteams van de NVWA voeren inspecties uit bij kalvertransporten die onderweg zijn vanuit andere landen. Bij deze inspecties kijkt de NVWA of de transportmiddelen aan de regels voldoen en of de vervoerder zich houdt aan de regels voor rijtijden en rusttijden voor dieren. Het is verplicht om kalveren na maximaal 9 uur rijden 1 uur rust te geven. Bij de transporten uit Duitsland en Tsjechië werd deze regel ook overtreden.


Lees hier de resultaten van onze campagne.