Succes: minder transport van kalveren!

Na onze campagne 'Kalvertransport, hou het kort!' van eind vorig jaar beloofde Joop Atsma van de Stichting Brancheorganisatie Kalverhouderij het al toen hij de door ons verzamelde 42.500 protesthandtekeningen kreeg: als het kan, wordt gestopt met het importeren van kalveren uit verre landen. Nog geen twee maanden verder kunnen we concluderen dat de import nog niet geheel stilligt, maar wel een stuk is teruggebracht!

Uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) blijkt dat in de eerste drie maanden van dit jaar 170.221 kalveren werden ingevoerd. Vorig jaar waren dat er in het eerste kwartaal nog 208.763.

Meer koeien en kalveren, minder weidegang

Om maar eens een Cruijffiaanse wijsheid van stal te halen; ook in dit geval geldt dat 'ieder nadeel z'n voordeel heb', want waar duidelijk wordt dat het loslaten van het melkquotum in Brussel er enerzijds voor zorgt dat boeren steeds meer koeien zijn gaan houden, die steeds minder de wei in mogen, betekent het ook dat er meer Nederlandse kalfjes beschikbaar komen voor de kalfsvleesproducenten. Ook in Duitsland is dat het geval, zodat de extra aanvoer van kalveren niet meer in grote aantallen uit Polen, Ierland of de Baltische staten hoeft te komen.

Kalfjes compleet uitgedroogd

Eén van de belangrijkste bezwaren tegen de transporten van kalveren over lange afstand die de Dierenbescherming naar voren bracht in haar campagne, was de ware uitputtingsslag die de lange reis voor de jonge dieren betekent. Vooral het feit dat de dieren compleet uitgedroogd aankomen is de Dierenbescherming een doorn in het oog. Omdat de kalfjes nog een grote zuigreflex hebben, zijn ze voortdurend op zoek naar een speen. De transportwagens hebben een watervoorziening in de vorm van drinknippels in de zijwanden, maar de meeste kalfjes kunnen daar in de overvolle veewagen helemaal niet bij. Bovendien zijn ze nog te klein om te begrijpen hoe de nippels werken.

Exportverbod kalveren

Het was daarom geweldig om tijdens het hoogtepunt van onze campagne te vernemen dat de NVWA had besloten om de verdere export van kalveren vanuit Nederland juíst vanwege dit probleem te verbieden. Dat is nog steeds het geval. Daarmee is aan de bizarre situatie een eind gekomen dat Nederland enerzijds kalveren exporteert en aan de andere kant dieren van ver haalt om tekorten weer aan te vullen. Het gaat hier overigens om kalveren die men 'kruislingen' noemt. Dat zijn nakomelingen van koeien die een jong moesten krijgen om de melkproductie op gang te houden, maar dat jong komt wél van een speciale stier: eentje die gefokt is voor de vleesproductie.

Strijd gaat door: Stop The Trucks!

De Dierenbescherming is blij met de eerste concrete resultaten van haar inspanningen, maar gaat uiteraard door met haar protesten tegen het lange afstandstransport van dieren. Acht uur is wat ons betreft écht de grens. In internationaal verband steunen we momenteel bijvoorbeeld van harte de campagne #Stop The Trucksvan onze Brusselse koepelorganisatie Eurogroup for Animals.