FAQ 'dier en geld'

Anno 2023 kampen we in Nederland met stijgende kosten en koopkrachtdalingen. Dat merk jij misschien ook in je portemonnee...

FAQ 'dier en geld'

Hoe kun je de medische kosten van je huisdier nu nog betalen? Nemen we in onze dierenopvangcentra meer afstandsdieren aan vanwege veranderende financiële situaties? Komen onze opvangcentra nog wel rond? En hoe zit dat met dierenasielen die niet van de Dierenbescherming zijn en die moeten sluiten, kan de Dierenbescherming deze locaties helpen?

We beantwoorden op deze pagina zoveel mogelijk vragen over 'dieren en geld'.

Algemeen

  • In het nieuws verschijnen verhalen van dierenopvangen/wildopvangen (niet van de Dierenbescherming) die om financiële redenen moeten sluiten. Waarom helpt de Dierenbescherming deze opvangen niet?

    We vinden het ontzettend vervelend om berichten te lezen over collega-opvangen die in zwaar weer verkeren. Geen prettige situatie voor de betrokken medewerkers en eventueel betrokken dieren. Om eventuele hulp te kunnen bieden vormt een bestaande samenwerking met de Dierenbescherming de basis. Is er op geen enkele manier sprake van samenwerking? Dan kunnen wij helaas niet helpen. Het ontbreekt simpelweg aan mogelijkheden om ieder particulier initiatief financieel te steunen. Voor opvangen waarmee de Dierenbescherming samenwerkt is de situatie anders. Met hen nemen we momenteel contact op om te bekijken hoe het daar gaat en of eventuele hulp vanuit de Dierenbescherming mogelijk en wenselijk is.

  • Waar moeten de dieren van gesloten opvangen heen?

    Als er ergens dieren opgevangen moeten worden kan de Dierenbescherming zeker kijken of we iets kunnen betekenen. Als we geen contract hebben met de gemeente waar dit speelt hebben we geen verplichtingen, maar uiteraard kunnen we wel kijken of we plek hebben.

  • Hoe staan de locaties van de Dierenbescherming ervoor? Moeten zij vrezen voor sluiting wegens oplopende kosten?

    Ook de Dierenbescherming wordt voor al haar uitvoerende diensten met prijsstijgingen van dierenartsen, personeel, brandstofkosten en de uitdagingen rondom het werven en behouden van vrijwilligers geconfronteerd. Tegelijkertijd is onze organisatie voor een groot deel afhankelijk van giften, donaties en fondsenwerving en die combinatie baart ons wel zorgen. Het moeten sluiten van Dierenbeschermingslocaties is momenteel niet aan de orde.

  • Komen er nu vanwege financiële tegenslagen meer afstandsdieren binnen bij Dierenbeschermingsasielen?

    In het nieuws verschijnen berichten dat asielen vollopen met afstandsdieren omdat eigenaren de zorg niet langer kunnen betalen...

    Dit probleem speelt al enkele jaren, zo geven onze locaties aan. Het is altijd lastig om een direct verband te ‘bewijzen’ tussen afstand doen van een dier en de financiële situatie van de eigenaar. Veel eigenaren zullen de financiën niet opgeven als reden voor de afstand en het is dus ook lastig te meten of dit vandaag de dag vaker gebeurt dan een paar jaar geleden. Maar bij veel van onze locaties bestaat wel de indruk dat er extra afstandsaanvragen binnen komen. Dat kan liggen aan het groter aantal dieren dat aangeschaft is tijdens de coronaperiode of te maken hebben met de economische realiteit van de almaar stijgende kosten. Waarschijnlijk gaat het om een combinatie van beide factoren. We houden sinds 2022 een landelijke wachtlijst bij. Die is flink lang en die blijft lang, al zijn er regio’s waar het veel drukker is en plekken waar die enorme drukte nog te behappen is. Er worden nog steeds dieren in de opvangen opgenomen, maar elk dier dat van de wachtlijst wordt gehaald, wordt meteen weer vervangen door nieuwe aanvragen. Waar normaliter de wintermaanden de rustige maanden van het jaar zijn voor de opvangen, blijven de asielen en de wachtlijsten nu vol.

    Ook lijkt het aantal afstands- en zwerfdieren dat binnenkomt met ‘achterstallige zorg’ zoals vachtproblemen, problemen met het gebit, gewrichtsproblemen en katten met zindelijkheids-/plasproblemen toe te nemen. Dat is nog een indicatie dat eigenaren steeds meer moeite hebben om de zorg voor hun huisdieren te betalen. Daarnaast zien we bij onze preventieafdeling wél een stijging in het aantal mensen dat de kosten van hun huisdier niet meer kan betalen en (al dan niet via een hulpverlener) een hulpvraag indient bij de Dierenbescherming.

  • Afstand doen van je dier in het asiel kost geld. Vreest de Dierenbescherming dumpingen van huisdieren en hiermee een toename in het aantal zwerfdieren dat binnenkomt?

    We kunnen dit niet uitsluiten, maar hopen ontzettend dat dit niet het geval zal zijn. Naast dat het dumpen van een dier strafbaar is, staan Nederlanders erom bekend ontzettend verknocht aan hun huisdier(en) te zijn. Je dier daarom zomaar aan zijn lot overlaten is een daad waarvan we alleen maar hopen dat deze niet vaker plaats zal vinden.

    Kun jijzelf de afstandskosten niet betalen en weet je niet wat je met je dier aanmoet? Neem contact op met onze Service & Informatieafdeling via 088 811 3000 of raadpleeg onze Maatschappelijke Dierenhulppagina. Samen zoeken we naar een geschikte oplossing.

  • Moeten mensen vooraf niet beter nadenken voordat ze een dier nemen? Ook over de kosten?

    De Dierenbescherming adviseert altijd dat je niet aan een huisdier moet beginnen als je de reguliere kosten en tegenvallers niet kunt betalen, maar de huidige economische situatie is wel een uitzonderlijke situatie waar je je niet zomaar op kunt voorbereiden. Op de website van de Dierenbescherming kun je de Dier & Mens Wijzer invullen om te zien welk huisdier het best bij jou en jouw situatie past. Ook de kosten van een huisdier worden meegenomen in de deze test. Kijk ook eens op de website van het LICG naar wat een huisdier gemiddeld kost.

  • Is de Dierenbescherming voorstander van het afsluiten van een verzekering voor je huisdier?

    Kun je zonder zorgen een onverwachte uitgave van zo’n € 1.500,- betalen? Dan is het misschien niet nodig om een verzekering af te sluiten. Maar zulke bedragen in een keer moeten betalen is niet voor iedereen altijd mogelijk. Het kan daarom lonen om een verzekering voor je huisdier af te sluiten. Ook kun je ervoor kiezen om maandelijks een bedrag te reserveren voor onverwachte uitgaven. Iedere huisdiereigenaar moet dit zelf bepalen. Daar kan de Dierenbescherming geen uitsluitsel over geven.

  • De prijzen bij de dierenarts stijgen. Kan de Dierenbescherming hier iets in betekenen?

    Nee, helaas kan de Dierenbescherming hier niets in betekenen. Dierenartsen bepalen hun eigen tarieven.

Hulpvragen

  • Ik kan de zorg voor mijn dier niet meer betalen en moet daarom afstand doen. De afstandskosten kan ik ook niet betalen. Wat nu?

    Wij denken graag met je mee over een passende oplossing. Wellicht is het met onze adviezen niet nodig om afstand te doen van je geliefde huisdier. Mocht dit toch de verstandigste keuze zijn, dan kunnen wij hulp bieden via een hulptraject. Lees hier meer over een hulptraject of neem contact met ons op door te bellen naar 088 811 3000.

  • Mijn dier heeft medische zorg nodig. Ik kan de rekening van de dierenarts niet betalen en niemand kan mij het geld voorschieten. Betalen in termijnen kan volgens de dierenarts niet. Ik wil mijn dier niet kwijt. Wat nu?

    Onder bepaalde voorwaarden kan de Dierenbescherming hier mogelijk een rol in spelen. Wil je weten of je hiervoor in aanmerking komt? Neem contact met ons op door te bellen naar 088 811 3000. Wij kunnen o.a. helpen door de weg te wijzen naar noodfondsen.

  • Ik kan geen voer betalen voor mijn dier. Waar kan ik terecht?

    Onder bepaalde voorwaarden kan de Dierenbescherming hier mogelijk een rol in spelen. Wil je weten of je hiervoor in aanmerking komt? Neem contact met ons op door te bellen naar 088 811 3000. Wij kunnen o.a. helpen door de weg te wijzen naar noodfondsen en dierenvoedselbanken.

  • Wat kan ik als hulpverlener doen als ik zie dat een huisdiereigenaar het financieel zwaar heeft en het welzijn van het huisdier hierdoor mogelijk wordt aangetast?

    Op het moment dat je als hulp- en/of dienstverlener geconfronteerd wordt met verstoord dierenwelzijn, kun je contact opnemen met onze Helpdesk Hulpverleners. Als de dieren niet in acute nood zijn, kun je contact opnemen voor overleg en advies door het formulier op onze website in te vullen. Wij nemen dan binnen twee werkdagen telefonisch contact met je op. Is een situatie wel acuut? Neem dan voor overleg en/of het doen van een melding contact op met landelijk meldpunt 144 of Meld Misdaad Anoniem.

  • Heeft de Dierenbescherming een overzicht van dierenartsen die werken met een betalingsregeling?

    Nee, een dergelijk overzicht hebben wij niet. We adviseren eigenaren om zelf contact op te nemen met dierenartsen in hun omgeving om te vragen of een betalingsregeling mogelijk is.

  • Heeft de Dierenbescherming een overzicht van dierenartsen voor minima?

    Ja, dit hebben wij. Neem contact met ons op door te bellen naar 088 811 3000.

  • Heeft de Dierenbescherming een overzicht van dierenartsen die kortingsacties op sterilisatie/castratie hebben?

    Nee, maar we kunnen je mogelijk wel helpen bij het realiseren van sterilisatie/castratie met advies en indien nodig een hulptraject. Neem contact met ons op door te bellen naar 088 811 3000.

Over huisdieren

  • Hoe weet ik of mijn dier het (te) koud heeft?

    Per diersoort is er een verschil over wat een aangename temperatuur is. Een stokoude kat heeft het sneller koud en dan een beweeglijke, gezonde kitten. Op de website van het LICG lees je informatie over de meest geschikte temperatuur voor je huisdier.

  • Is het nodig om de verwarming aan te zetten voor je huisdier?

    Er zijn meerdere manieren om het aangenaam te maken voor je huisdier. Denk aan het aanbieden van een warmtematje, warmwaterzak of een warm slaapplekje op de meest zonnige plek in huis. Of het echt nodig is om de verwarming aan te zetten, lees je op de website van het LICG.

  • Hoe denkt de Dierenbescherming over het aankleden van huisdieren? Is het een optie om je huisdier een trui of dergelijke aan te doen?

    De Dierenbescherming ziet liever niet dat huisdieren aangekleed worden. We zijn allemaal gek op onze huisdieren, en ze zijn onderdeel geworden van ons gezin maar ze moeten dan wel gewoon hond of kat kunnen zijn. Ze zijn mooi zoals ze zijn en hebben geen kleding nodig. Daarnaast wéten we ook helemaal niet of de dieren er 'geen bezwaar' tegen hebben om in een coltrui gehesen te worden. Er zijn natuurlijk dieren voor wie de mogelijk lage(re) temperatuur in huis geen pretje is wegens hun leeftijd of gezondheidsklachten. Zo’n dier verantwoorde kleding aanbieden is waar wij de grens trekken, want dat is functioneel. Ook dan is het belangrijk om stresssignalen te herkennen en een eventueel jasje positief aan het dier te introduceren.

Voor besparen op kosten, niet op zorg

Huisdieren kosten geld. Of het nu om een kat, hond, konijn of parkiet gaat. Wil je wat duurzamer leven of heb je wat minder te besteden? We geven je graag een aantal bespaartips.

Veelgestelde vragen