Campagnes

Met campagnes vragen we aandacht voor allerlei dieren in Nederland die onze hulp nodig hebben. Sommige campagnes voeren we eenmalig, andere keren jaarlijks terug.

Ik zoek baas

Jaarlijks raken tienduizenden honden, katten, konijnen, knaagdieren, vogels en andere dieren hun thuis kwijt. Ze verdwalen, worden gedumpt of hun baas kan door omstandigheden niet meer voor ze zorgen. Al deze dieren worden liefdevol opgevangen in onze asielen. Om de kans te vergroten dat ze snel een nieuw baasje vinden, worden deze dieren geplaatst op ikzoekbaas.nl. Het hele jaar door besteden we aandacht aan de dieren op ikzoekbaas.nl, met in de maand mei extra focus op een specifieke groep. Zo zetten wij in mei 2014 de ‘langzitters’ in het zonnetje: asieldieren die onaantrekkelijk zijn voor potentiële baasjes omdat ze de pech hebben dat ze oud, schuw of onopvallend zijn of gedragsproblemen hebben ontwikkeld bij een vorige eigenaar.

Beter Leven keurmerk

Met het Beter Leven keurmerk proberen we van binnenuit de vee-industrie diervriendelijker te krijgen. Het Beter Leven keurmerk is een label met 3 sterren dat op steeds meer verpakkingen van vlees, kip en eieren te vinden is. Hoe meer sterren, hoe beter het leven van de dieren is geweest. Zo krijgen wij voor elkaar wat met wetgeving te weinig lukt: daadwerkelijk stappen zetten naar meer welzijn voor al die miljoenen ‘consumptiedieren’ zoals de plofkip. Door met bedrijven afspraken te maken over meer leefruimte, minder of geen ingrepen die het welzijn aantasten en andere verbeteringen, lukt het om diervriendelijker geproduceerd vlees in de schappen te krijgen. Jaarlijks brengen wij het Beter Leven keurmerk in de maand oktober extra onder de aandacht. In 2014 vond onder het motto ‘Genieten met Sterren’ de Beter Leven week plaats, die we organiseerden in samenwerking met een aantal partners. Bekijk hieronder het filmpje 'Overval supermarkt' dat gemaakt werd in de Beter Leven week.

Overval supermarktJe zal maar nietsvermoedend aan het winkelen zijn, dan gebeurt er dit

Chip je dier

“Maak van je dier geen asielzoeker, chip je dier!” is de slogan van de jaarlijkse Chipmaand in juni. De Chipmaand wordt georganiseerd door het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren (LICG), de overkoepelende organisatie van partners in de huisdierensector, waarbij de Dierenbescherming ook is aangesloten. Tijdens de Chipmaand staat het chippen en registreren van je huisdier centraal. Dierenartspraktijken en asielen ondersteunen deze campagne met speciale chipacties.

Zwerfkattencampagne 2013

Elk jaar worden er tussen de 8.000 en 13.500 katten afgeschoten door jagers. Daarbij gaat het niet alleen om zwerfkatten, ook huiskatten zijn hun leven niet zeker. De Dierenbescherming voerde rond Dierendag 2013 campagne en riep iedereen op om NEE te zeggen tegen het afschot van verwilderde katten. Maar liefst 137.123 mensen tekenden onze petitie. Op 6 november 2013 overhandigde Frank Dales, directeur van de Dierenbescherming, de petitie aan staatssecretaris Sharon Dijksma. Vlak erna, op 12 november, diende Marianne Thieme namens de Partij voor de Dieren een motie in de Tweede Kamer in, waarbij ze verwees naar onze campagne. Een meerderheid van de Tweede Kamer nam de motie aan: zwerfkatten mogen niet meer worden afgeschoten!

ZwerfkattencampagneBekijk hier de compilatie.