Treurigstemmende handel in cavia’s

26 november 2018

In het consumentenprogramma Kassa was afgelopen zaterdag een item te zien over de handel in cavia’s. De meeste mensen kopen hun cavia in de dierenwinkel, maar waar haalt de winkel ze eigenlijk vandaan?

Volgens DIBEVO, de brancheorganisatie van huisdierondernemers komt zo'n 33% van de cavia’s en andere knaagdieren bij de groothandel vandaan. Dierenwinkels bestellen hun dieren vaak via internet en komen zelf nooit bij de groothandel, die ook meestal niet toegankelijk blijkt voor derden.



Undercover
Kassa ging undercover bij een groothandel en maakte er treurigstemmende beelden. Heel veel dieren bij elkaar in hokjes, opgestapeld als dozen in lange stellingkasten in een donkere ruimte. Met zoveel dieren op elkaar gepropt is het geen wonder dat er ook zieke dieren (diarree, ontstoken ogen) tussen zaten.

Gewoon veel aandacht
Ook op de bezochte dierenwinkel viel nog wel wat aan te merken. De glazen bakken waarin de cavia’s goed zichtbaar zijn voor publiek zorgen voor veel stress. Het zijn immers prooidieren die op deze manier niet kunnen schuilen. Daarnaast werd foute informatie gegeven aan de klant. "In z’n eentje houden is geen probleem, gewoon heel veel aandacht geven," werd er gezegd. Terwijl cavia's sociale dieren zijn, die voor hun welzijn afhankelijk zijn van een soortgenootje.

Volstrekt ondoorzichtige handel
De Dierenbescherming ziet in de beelden haar vermoedens bevestigd. Recent presenteerde de Universiteit van Utrecht een onderzoek naar de keten van gezelschapskonijnen. Hieruit kwam het beeld naar voren van een volstrekt ondoorzichtige handel van beroepsfokkers, hobbyfokkers en (groot)handel, waarbij ook de afzetkanalen schimmig blijken. Er is geen zicht op de dieren die hun weg vinden naar de consument noch de aantallen die als voedsel dienen voor bijvoorbeeld dierentuinen. Zonder transparantie kan ook het welzijn niet gewaarborgd worden. Het wordt de hoogste tijd dat de gezelschapsdierensector daar werk van maakt.